Muzeoblog

badania w kulturze

Muzeoblog

Serwis redagowany przez zespół Dynamiki Ekspozycji, poświęcony jest zjawiskom muzealnym. Prezentowane tu treści dotyczą innowacji w muzeach (o digitalizacji zbiorów czytaj na blogu „Wejdź Między Muzea”) i ich nowej roli wobec globalnych przemian społeczno gospodarczych. Jakie jest miejsce muzeum w gospodarce wiedzy? Przed jakimi szansami i zagrożeniami stają współcześnie muzea? Jak muzeum może stać się ważnym aktorem w społeczności lokalnej i przysłużyć się do jej rozwoju? Zapraszamy do wspólnego poszukiwania odpowiedzi na te pytania!

Muzeum piernika – Mikroprzedsiębiorca roku 2006

W Toruniu działa Żywe Muzeum Piernika, w którym można własnoręcznie nauczyć sie produkcji piernika od przygotowania składników, przez przygotowanie ciasta, wyciśnięcie formy aż do jego wypieku. Założyciele zapewniają, że jest to 

jedyne w Europie żywe Muzeum Piernika, czyli wciąż działająca XVI-wieczna piernikarnia. Muzeum jest interaktywną formą poznawania historii Torunia i piernikarstwa – i dla dzieci, i dla dorosłych. Poznawanie historii i tradycji w naszym Muzeum to radość i zabawa dla zwiedzających w każdym wieku, nawet najbardziej dojrzałym.

Prowadzacy warsztaty odziani są w skromy płócienny przyodziewek i mowią staropolskim językiem robiąc z wizyty małą inscenizację. W muzeum nie ma eksponatów tylko stoły i tradycyjne narzędzia służące do wyrobu pierników (tłuczki, miski, sito, forma, worki na mąkę, itp), a jego wnętrze to bielona izba, deski podłogowe i drewniane belki stropowe. Warsztat trwa około 40 minut. Gość po wizycie zabiera do domu własnoręcznie wypieczonego piernika, dyplom i produkty zakupione w sklepiku (trudno się oprzeć). Muzeum odwiedzają licznie grupy szkolne. Muzeum otrzymało tytuł „Mikroprzedsiębiorca Roku 2006” w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez Fundację Bankową im. L. Kronenberga i Citibank Handlowy.

foto by: hddod

Wyślij ten post emailem
Sebastian Wacięga
Sebastian Wacięga Dynamika Ekspozycji
48 (12) 422 18 84 w. 20

Facylitator zespołowego planowania strategicznego i tworzenia pomysłów programowych (misja, wizja, kierunki rozwoju, edukacja, działania i wystawy muzealne) Współtwórca gier: „Chłopska Szkoła Biznesu” i „Oil City – galicyjska gorączka czarnego złota”. Ukończył studia ekonomiczne i europeistyczne. Obronił doktorat o pomocniczości w lokalnej współpracy. Lubi ciszę i muzykę.

Formularz kontaktowy

  • Piotr Idziak pisze:

    Dwie sprawy i pytanie do dyskusji:
    1. myślę, że to przedsięwzięcie muzealne, jest innowacyjne w następujących aspektach:
    -edukacja (całe „zwiedzanie” opiera się na działnaiu. Rozumiem, że właśnie dlatego organizator nazywa je muzeum ‚żywym”),
    -organizacja i zarządzanie, finansowanie (muzeum jest prywatnym przedsiębiorstwem, konkuruje na rynku usług edukacyjnych).
    2. Sprawa zasadnicza: czy to jest muzeum??? W tym przybytku nie ma eksponatów, więc trudno nazwać go „instytucją powołaną do gromadzenia, badania oraz opieki nad obiektami posiadającymi pewną wartość historyczną bądź artystyczną”. Z drugiej strony nazwa „Muzeum” jest łatwo rozpoznawalna, zrozumiała dla klientów. Czy znacie podobne przykłady nadużywania terminu Muzeum? Co myślicie o tym zamieszaniu?

  • sebastian pisze:

    Tak, słowo „muzeum”, podobnie jak „galeria” nobilituje i używane bywa przez placówki handlowe. Przykładem sieć sklepów mięsnych Museo del Jamon – „Muzeum Szynki” w Madrycie. Załączam zdjęcia z jednego z takich sklepów.

  • sebastian waciega pisze:

    Drugim przykładem handlowego użycia słowa „muzeum” może być „Ginkgo Museum” w Weimarze, które jest sklepem dla turystów z produktami związanymi z tą rośliną i suwenirami z Weimaru. W sklepie zaaranżowano mini ekspozycję.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>