Wyślij kopię 'Co ma piernik do muzeum' do znajomego!
Emailuj 'Co ma piernik do muzeum' do znajomego
Loading ...
Serwis redagowany przez zespół Dynamiki Ekspozycji, poświęcony jest zjawiskom muzealnym. Prezentowane tu treści dotyczą innowacji w muzeach (o digitalizacji zbiorów czytaj na blogu „Wejdź Między Muzea”) i ich nowej roli wobec globalnych przemian społeczno gospodarczych. Jakie jest miejsce muzeum w gospodarce wiedzy? Przed jakimi szansami i zagrożeniami stają współcześnie muzea? Jak muzeum może stać się ważnym aktorem w społeczności lokalnej i przysłużyć się do jej rozwoju? Zapraszamy do wspólnego poszukiwania odpowiedzi na te pytania!
Wyślij kopię 'Co ma piernik do muzeum' do znajomego!
W świetle obecnych definicji o tożsamości muzeum decyduje posiadanie i gromadzenie eksponatów oraz misja organizacji, jaką jest służenie społeczeństwu. W takim razie pozbawione eksponatów „Muzeum Piernika” nie można uważać za muzeum.
Chyba że przyjęlibyśmy założenie, że nie tylko samo muzeum kolekcjonuje i udostępnia eksponaty, ale również zwiedzający muzeum kolekcjonuje doznania, doświadczenia i wiedzę. Wtedy skrajny przykład „Muzeum Piernika” wpisywałby się w tę definicję jako organizacja, która dostarcza kolekcjonerom doświadczeń usługę inspirowaną lokalną tradycją.
Od jakiegoś czasu dyskutujemy ten przykład jako skrajny właśnie sposób istnienia muzeum na rynku przemysłów kultury. W tym sensie MP wpisuje się w nurt gospodarki doznań: oferuje przeżycia (i wiedzę), jego usługi opierają się na aktywnym uczestniczeniu odbiorców. Trzeba też pamiętać, że MP to przedsiębiorstwo komercyjne – zwiedzający są jego klientami. Jest trochę podobnych pod tym względem inicjatyw: np. Muzeum Chleba w Radzionkowie – ale tam obok warsztatów z pieczenia bułek można też zobaczyć ekspozycję…