Muzeoblog

badania w kulturze

Muzeoblog

Serwis redagowany przez zespół Dynamiki Ekspozycji, poświęcony jest zjawiskom muzealnym. Prezentowane tu treści dotyczą innowacji w muzeach (o digitalizacji zbiorów czytaj na blogu „Wejdź Między Muzea”) i ich nowej roli wobec globalnych przemian społeczno gospodarczych. Jakie jest miejsce muzeum w gospodarce wiedzy? Przed jakimi szansami i zagrożeniami stają współcześnie muzea? Jak muzeum może stać się ważnym aktorem w społeczności lokalnej i przysłużyć się do jej rozwoju? Zapraszamy do wspólnego poszukiwania odpowiedzi na te pytania!

Communicating the museum – konferencja w Maladze – odcinek 1

„Change way of thinking from audiences to communities” – to wniosek jednej z dyskusji, które odbyły się na konferencji w Maladze, gdzie ostatnio byłam. A tak brzmi dokładny tytuł konferencji: „Personal and digital networking. Making the most of the connected world” (od razu wyjaśniam, że M!K został tam zaproszony przez organizatorów jako gość – oczywiście mieliśmy i tak ochotę tam pojechać, informowaliśmy zresztą o konferencji na blogu, koszt przedsięwzięcia był jednak znaczący – tym bardziej jesteśmy wdzięczni za zaproszenie Agendzie, instytucji organizującej konferencję i muszę to tutaj zaznaczyć). diduknow

Cytuję ten wniosek, bo określa on znakomicie temat, perspektywę oraz cel spotkania, co znaczy także, że oddaje jednocześnie to, o czym myślą europejskie i światowe muzea. Zanim przytoczę program konferencji i podzielę się kilkoma myślami, chciałam zwrócić uwagę na trzy słowa: CHANGE, AUDIENCE, COMMUNITY. Bo właśnie znacząca tu była najbardziej kategoria ZMIANY w myśleniu o publiczności, a raczej próba zrozumienia zmiany, jaka zaszła/wciąż zachodzi w sposobie i narzędziach komunikowania się ludzi w zsieciowanym świecie. A o co chodzi, pomoże wyjaśnić film „Did you know?” pokazany nam na wstępie przez prowadzących:

Wyślij ten post emailem
Joanna Hajduk
Joanna Hajduk Dynamika Ekspozycji
48 (12) 422 18 84 w. 22

Zainteresowana relacją między człowiekiem a rzeczywistością: przedmiotem, historią, ideą; oraz muzeum, jako miejscem, gdzie te relacje intensywnie i twórczo zachodzą (czy też zachodzić powinny). Dlatego w MIK koordynuje program „muzealny” – Dynamikę Ekspozycji, a także pracuje w programie Wirtualne Muzea Małopolski. Absolwentka romanistyki UJ.

Formularz kontaktowy

  • marcin pisze:

    w odpowiedzi na zapytanie z klipu: I didn’t know

    teraz trawię te wszystkie informacje i zastanawiam się, jakie płyną z tego dla mnie wnioski.

  • joanna pisze:

    Ja też☼ nie wiedziałam. Ale myślę, że można podejść do tego z dystansem. Statystyki robią wrażenie, ale czy oddają rzeczywistość? Bywają prorocze? Może tak, może nie. Ale na pewno trzeba je mieć na uwadze. Może pomogą przewidzieć i wyprzedzić pewne zdarzenia? Z pewnością są innym spojrzeniem na świat. A o to inne spojrzenie zawsze nam chodzi:)

  • Sebastian Wacięga pisze:

    Te spektakularne dane liczbowe ilustrują powstawanie nowej przestrzeni publicznej, w której, jak rozumiem, również muzea powinny znaleźć swoje miejsce. Czy w Maladze pokazywano, w jaki sposób mogą to zrobić?
    I drugie pytanie dotyczy słów-kluczy. Czym się różni AUDIENCE (publiczność muzealna, odbiorcy?) od COMMUNITY (społeczność, środowisko skupione wokół muzeum?) w kontekście przemian zaprezentowanych w filmie?
    Czekamy na drugi odcinek relacji z Malagi.

  • Jacek pisze:

    Komunikacja przez ostatnie 10-20 lat bardzo się zmieniła, ciężko prorokować co będzie dalej bo dynamika zmian w komunikacji jest tak duża, że ciężko za tym nadążyć. W mojej opinii ludzie coraz częściej dzielą się na te które umieją się komunikować w nowoczesny sposób i nie. Ci drudzy będą przegrywać, skazując się na to co im druga połowa narzuci bo ona właśnie będzie decydować o kształcie naszego świata. A może nie wiem?

Odpowiedz na „marcinAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>