Muzeoblog

badania w kulturze

Muzeoblog

Serwis redagowany przez zespół Dynamiki Ekspozycji, poświęcony jest zjawiskom muzealnym. Prezentowane tu treści dotyczą innowacji w muzeach (o digitalizacji zbiorów czytaj na blogu „Wejdź Między Muzea”) i ich nowej roli wobec globalnych przemian społeczno gospodarczych. Jakie jest miejsce muzeum w gospodarce wiedzy? Przed jakimi szansami i zagrożeniami stają współcześnie muzea? Jak muzeum może stać się ważnym aktorem w społeczności lokalnej i przysłużyć się do jej rozwoju? Zapraszamy do wspólnego poszukiwania odpowiedzi na te pytania!

Metoda szybkiego zwiedzania muzeów wg prof. Petera Jonesa (nieautoryzowana*)

Pociąg odjeżdża za godzinę a muzeum ogromne? Jak szybko odnaleźć to co najciekawsze zwiedzając obszerną ekspozycję? Pomocna może być instrukcja „selektywnego zwiedzania” w trzech krokach.

1. Odwiedzamy sklepik muzealny: przeglądamy katalog, orientujemy się, czym aktualnie chwali się muzeum, jakie działy i eksponaty są dla niego najważniejsze, szukamy tego co dla nas najciekawsze.

2. Rekonesans: bardzo szybko przechodzimy przez sale muzealne, żeby zorientować się w przestrzeni wystawowej, zobaczyć gdzie znajdują się poszczególne działy, tematy, eksponaty. Wybieramy miejsca do dalszego zwiedzania. Czas: około 10 minut.

3. Zwiedzanie właściwe: pozostały czas poświęcamy na zwiedzanie wyłącznie wybranych wcześniej sal i przyglądamy się bliżej eksponatom, które podczas rekonesansu nas zainteresowały.

*Notatka pochodzi z zajęć „Philosophical and Cultural Foundations of Civil Society”, które odbyły się w 2008 roku w Instytucie Europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prowadził je profesor Peter Jones, filozof z Uniwersytetu w Edynburgu, były dyrektor Institute for Advanced Studies in the Humanities Edinburgh University (1986-2000) oraz Trustee of the National Museums of Scotland (1987-1999).

Wyślij ten post emailem
Sebastian Wacięga
Sebastian Wacięga Dynamika Ekspozycji
48 (12) 422 18 84 w. 20

Facylitator zespołowego planowania strategicznego i tworzenia pomysłów programowych (misja, wizja, kierunki rozwoju, edukacja, działania i wystawy muzealne) Współtwórca gier: „Chłopska Szkoła Biznesu” i „Oil City – galicyjska gorączka czarnego złota”. Ukończył studia ekonomiczne i europeistyczne. Obronił doktorat o pomocniczości w lokalnej współpracy. Lubi ciszę i muzykę.

Formularz kontaktowy

  • marcin pisze:

    Myślę, że sporo osób w ten właśnie sposób zwiedza muzea i galerie, stosując się do wytycznych profesora niejako podświadomie.

  • Piotr Idziak pisze:

    Metoda szybkiego zwiedzania ma dla mnie jedną podstawową wadę. Co w przypadku, kiedy wystawa posiada swoją narrację? Zwiedzanie powinno wtedy odbywać się w założonej przez jej twórców kolejności. Takie punktowe zwiedzanie sprawia, że poznajemy poszczególne obiekty poza kontekstem muzealnej opowieści.

  • Sebastian pisze:

    Tak. Dlatego wydaje się, że metoda prof. Jonesa jest przydatna przy zwiedzaniu wielkich kolekcji, gdzie nie ma narrracji a zbiory są zgrupowane wg rodzajów np. tu porcelana chińska, tam malarstwo włoskie a tu kolekcja dzieł jednego malarza, itd.
    Kiedy zbudowalismy w muzeum narrację chielibyśmy żeby widz zwiedzał w określonej kolejności całą zaproponowaną ścieżkę. Pytanie, czy da się budować nie tylko narrację ale również jej skrót tak jak artykuł w gazecie i jego skrót, który pojawia sie po nagłówku.
    Wtedy najwązniejsze dla narracji eskoponaty byłyby
    w ekspozycji „wyboldowane” ;-) To mógłby być kompromis pozwalający zachowac kontekst i umożliwiający szybkie zwiedzanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>