Muzeoblog

badania w kulturze

Muzeoblog

Serwis redagowany przez zespół Dynamiki Ekspozycji, poświęcony jest zjawiskom muzealnym. Prezentowane tu treści dotyczą innowacji w muzeach (o digitalizacji zbiorów czytaj na blogu „Wejdź Między Muzea”) i ich nowej roli wobec globalnych przemian społeczno gospodarczych. Jakie jest miejsce muzeum w gospodarce wiedzy? Przed jakimi szansami i zagrożeniami stają współcześnie muzea? Jak muzeum może stać się ważnym aktorem w społeczności lokalnej i przysłużyć się do jej rozwoju? Zapraszamy do wspólnego poszukiwania odpowiedzi na te pytania!

Prace Dynamiki: konsultacje nowych przestrzeni ekspozycyjnych

Jeden konkurs właśnie ogłoszony, drugi rozstrzygnięty. Idą nowe (kolejne) muzea! A piszemy o tym specjalnie dlatego, bo mamy swój udział w budowaniu ich wstępnych koncepcji.

Nasz program, Dynamika Ekspozycji, prowadzi od pewnego czasu (oprócz organizowania warsztatów dla muzealników, pisania tego bloga oraz współtworzenia wystaw i ścieżek edukacyjnych) konsultacje projektów muzeów i wystaw na różnych etapach ich powstawania. Jest to dla nas niezwykle ciekawe wyzwanie. Prace te odbywają się w bezpośredniej współpracy z twórcami koncepcji, inwestorami czy projektantami. Ostatnimi wyzwaniami, z jakimi się mierzyliśmy było warszawskie Centrum Pieniądza Narodowego Banku PolskiegoInteraktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego w Poznaniu.

W przypadku ICHOT-u, zostaliśmy zaproszeni do współpracy przez krakowską pracownię architektoniczną AD Artis (która, wygrawszy konkurs, zaprojektowała budynek Centrum) – tutaj nasze wspólne prace polegały na refleksji nad harmonijnym połączeniem charakteru budynku z tym, w jaki sposób zrealizuje się scenariusz samej ekspozycji. Pracowaliśmy więc nad
wytycznymi do konkursu na projekt ekspozycji, który został rozstrzygnięty kilka miesięcy temu. Zgodnie ze zidentyfikowaną przez nas zasadą aktualności i użyteczności pracowaliśmy nad rozwiązaniami, które uczynią historię bliższą, namacalną, a przede wszystkim, w pewien sposób „przydatną” i zrozumiałą dla współczesnych.

Było to bardzo cenne doświadczenie działania na przenikających się polach: architektury i narracji. Budowaliśmy angażującą odbiorcę opowieść, która musiała uwzględniać uwarunkowania budynku.
Doświadczenie tej pracy po raz kolejny pokazało nam jak ważna jest współpraca, łączenie kompetencji, holistyczne myślenie o projekcie oraz zadawanie nieoczywistych pytań. Bardzo czekamy na to, jak powstałe w ten sposób założenia Centrum, zostaną zinterpretowane przez firmę Tempora, która wygrała konkurs na realizację ekspozycji.

Drugim  wyzwaniem związanym z konsultacjami na początkowym etapie budowania koncepcji wystawy, była praca dla Narodowego Banku Polskiego. Konsultacje przebiegały niejako „pomiędzy” pomysłem i projektem inwestora a rozpisaniem konkursu. Centrum Pieniądza NBP to bardzo ambitna inwestycja, która ma podnosić stan wiedzy w zakresie ekonomii u bardzo szeroko określonej grupy odbiorców. NBP, na podstawie badań, zidentyfikował „luki” i problemy edukacyjne oraz swoją misję w tym zakresie. I tak powstaje w Warszawie Centrum Pieniądza. W naszym opracowaniu dla NBP, analizowaliśmy przygotowany przez bank scenariusz ekspozycji pod kątem współczesnych trendów w muzealnictwie i zmieniających się potrzeb i oczekiwań odbiorców. Pozwoliło to określić kierunki dalszych działań przy tworzeniu koncepcji funkcjonowania wystawy i sposobów jej wykorzystania w działalności instytucji.

To, że należy uczyć bawiąc oraz, że muzea nie muszą zajmować się przekazywaniem wiedzy (przynajmniej nie tylko), staje się powoli oczywiste, wciąż jednak, mam wrażenie, szukamy wszyscy tego JAK to robić. Wiele muzeów zachłysnęło się nowościami, interaktywnością, multimediami trochę za wszelką cenę. Myślę, że CP NPB jest jedną z tych wielu, obecnie powstających w Polsce, dużych instytucji o charakterze muzealnym, które stoją przed koniecznością stworzenia sobie miejsca w nowoczesności (czy wręcz ponowoczesności). W naszym rozumieniu odpowiedzią na to wyzwanie jest dogłębnie przemyślana konstrukcja, która uwzględnia charakter nowego odbiorcy i proponuje jakościowe rozwiązania, pozwalające na wielowymiarowe zaangażowanie zwiedzających.

Warto zwrócić uwagę, że w nazwach wspomnianych instytucji nie pojawia się słowo „muzeum”. Zarówno Centrum Historii Ostrowa Tumskiego jak i Centrum Pieniądza NBP będą zajmowały się działalnością ekspozycyjną (np. w CP NBP będzie prezentowana bogata kolekcja numizmatyczna), jednak ich wystawy będą w znacznej mierze pełniły rolę „służebną” wobec działalności programowej. Takie podejście wpisuje się w nowoczesne myślenie o muzealnictwie, w którym odchodzi się od jednej funkcji prezentowania eksponatów i ich kontekstów, w kierunku poruszania w muzeum szerszych zagadnień historyczno-społecznych. W tym ujęciu eksponaty stają się „tylko” ilustracjami dla prezentowanych przez muzeum treści i podejmowanych w nim działań. Współczesne muzeum ma być nastawione nie tylko na przekazywanie wiedzy ale także inspirować zwiedzających do własnych poszukiwań i wyposażać ich w nowe, przydatne we współczesnym świecie umiejętności. Dobre muzeum to też atrakcyjna przestrzeń spędzania czasu wolnego, która skutecznie konkuruje np. z galeriami handlowymi. Mamy nadzieję, że takie będą nowo powstające w Warszawie i Poznaniu „centra”.

Wyślij ten post emailem
Joanna Hajduk
Joanna Hajduk Dynamika Ekspozycji
48 (12) 422 18 84 w. 22

Zainteresowana relacją między człowiekiem a rzeczywistością: przedmiotem, historią, ideą; oraz muzeum, jako miejscem, gdzie te relacje intensywnie i twórczo zachodzą (czy też zachodzić powinny). Dlatego w MIK koordynuje program „muzealny” – Dynamikę Ekspozycji, a także pracuje w programie Wirtualne Muzea Małopolski. Absolwentka romanistyki UJ.

Formularz kontaktowy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>